ترتیب اعمال ریاضی در محاسبات

ترتیب عملیات :

در عبارتهای که از پرانتز ، ضرب و تقسیم ، جمع و تفریق استفاده شده است ،

 ترتیب عملیات در محاسبه ی عبارت عددی به ترتیب زیر است :

الف) کروشه یا پرانتز (حاصل آن را از داخلی ترین پرانتز بدست می آوریم .)

ب) ضرب و تقسیم (از چپ به راست عمل مربوطه را محاسبه کنید)

ج) جمع و تفریق (از چپ به راست عمل مربوطه را محاسبه کنید)

تقریب به روش قطع کردن و گرد کردن

تقریب به روش قطع کردن 

- اگر رقم تقریب و عدد داده شده غیر اعشاری باشند : به تعداد صفرهای رقم تقریب از عدد داده شده قطع کرده و صفر جانشین آنها می گردد .

5000 = ( با تقریب کمتر از 1000 ) 5432 ( مثال

2- اگر رقم تقریب صحیح عدد داده شده اعشاری باشد: مانند نمونه بالا عملیات را انجام می دهیم یعنی از رقم اعشار آنها صرف نظر می گردد.

300 = ( با تقریب کمتر از 100 ) 2734/354 ( مثال

3- اگر رقم تقریب اعشار و خود عدد نیز اعشاری باشد : به تعداد رقم های بعداز ممیز در تقریب از عدد داده شده جدا می کنیم و به جای بقیه صفر قرار می دهیم ( قطع می کنیم

27/453 = ( با تقریب کمتر از 1 0 / 0 ) 2734 / 453 ( مثال

ادامه نوشته

سئوالاتی از احتمال و نکته های تیزهوشان

۱- در پرتاب دو تاس احتمال آن که مجموع اعداد داده شده دو تاس ۶ باشد چه قدر است؟

۲- در یک کیسه ۵ مهره سفید و ۷ مهره سیاه وجود دارد دومهره از کیسه خارج می کنیم.احتمال این که دومهره هم رنگ نباشند چه قدر است؟

۳- یک سکه و تاس را پرتاب می کنیم احتمال آن که سکه رو وتاس عدد زوج باشد چه قدر است؟

۴-شخصی دو رقم آخر شماره تلفنی را فراموش کرده است،اگر این شخص شماره را به طور تصادفی بگیرد احتمال آن که شماره صحیح را گرفته باشد چه قدر است؟

پاسخ ها را در ادامه مطلب مشاهده کنید.

ادامه نوشته

پاسخ تمرین صفحه 14 ریاضی ششم دبستان

پاسخ تمرین زیر را حساب کنید

برای مشاهده پاسخ به ادامه مطلب مراجعه کنید

 

ادامه نوشته

ارزشیابی و نمره گذاری املای فارسی ششم دبستان

ارزشيابي مستمر (20 نمره): 20 نمره املاي تقريري تقسيم بردو + 10 نمره فعاليت هاي املايي فارسی نوشتاری

ارزشيابي پاياني (20 نمره): 20 نمره املاي تقريري تقسيم بردو + 10 نمره فعاليت هاي املايي فارسی نوشتاری

الف) بخش سئوال های املایی (10 نمره )

مانند:

-یافتن غلط های موجود در متن و نوشتن شکل صحیح آن.

- جمله سازی (ساختن جمله ها با کلماتی که بار املایی دارند.)

- ساختن واژه های معنی دار از حروف به هم ریخته.

- انتخاب شکل صحیح املای واژه با توجّه به معنای جمله.

ادامه نوشته

آثار تولی و تبری

اطمینان و آرامش قلب اثر تولی و تبری

امام علی(ع) فرمود: هنگامی که آیه «الابذکر اللّه تطمئن القلوب»[1] نازل شد پیامبر اکرم(ص) فرمود: این مربوط به کسانی است که خدا و رسولش را دوست داشته باشد. «و احبّ اهل بیتی صادقاً غیر کاذب و احبّ المؤمنین شاهداً و غائباً الا بذکر اللّه یتحابّون،[2] کسی که اهل بیت مرا صادقانه و بدون دروغ دوست داشته باشد و مؤمنان را در حضور و غیاب دوست داشته باشد. آگاه باشید با یاد خدا هم­دیگر را دوست دارند.

حکمت و دانش اثر تولی و تبری

امام صادق (ع) فرمود: «من احبّنا اهل البیت و حقّق حبّنا فی قلبه جرت ینابیع الحکمة علی لسانه و جدّد الایمان فی قلبه»[3] کسی که اهل بیت ما را دوست داشته باشد و محبّت ما در قلب او تثبیت شود چشمه های حکمت بر زبانش جاری می شود و ایمان در قلبش تازه می گردد».

استکمال دین ثمره تولی و تبری

پیامبر خدا(ص) فرمود: «حبّ اهل بیتی و ذریّتی استکمال الدین؛ محبّت به اهل بیت و ذریّه من سبب کامل شدن دین است. [4]

علی بن موسی الرضا (ع) فرمودند: کمال دین ولایت ما و برائت از دشمنان ما است. [5]

ادامه نوشته

راهبردهایی برای تدریس موفق درس قرآن:

1-با تلاوت روزانه قرآن كريم، براي ديگران و به ويژه خانواده خود، الگوي خوبي باشيم.
2-اگر معلم قرآن هستيم بيشترين وقت كلاس مان را به تمرين مهارت خواندن قرآن كريم آن هم توسط همه قرآن آموزان اختصاص دهيم. زيرا بررسي ها نشان مي دهد خواندن قرآن به عنوان مهمترين عامل ايجاد و تقويت مهارت روخواني و روان خواني كمترين فعاليت كلاسي را به خود اختصاص داده است.
3-ميثاق نامه تلاوت روزانه قرآن كريم را كه قبلاً تهيه كرده ايم، همراه با شاگردان امضا كنيم و در جلسات بعدي از چگونگي و كيفيت اجراي آن پرسش كنيم. مسلماً اگر دانش آموزان اصرار ما را در اين امر ببينند خود را با نظر معلم تطبيق خواهند داد.
4-از آيات، احاديث، اشعار و جملات ادبي مناسب براي ايجاد انگيزه جهت انس روزانه با قرآن استفاده كنيم.
5-در برخي از آيات و عباراتي كه خوانده مي شود تدبر نماييم.
6-خود و ديگران را به حفظ آيات مشهور قرآن مانند ربناهاي قرآن تشويق كنيم.
7-فيلم، نوار يا سي دي تلاوت هاي منتخب را در اختيار فراگيران قرار دهيم.
ادامه نوشته

املاء را چگونه آموزش دهیم؟

گام اول ,انتخاب متن :

در انتخاب متن املا به موارد زیر توجه شود :

- متن مورد نظر حاوی جمله باشد و از انتخاب كلمه به تنهایی خودداری شود.

- كلمات سـازنـده جمـلات متـن از حـروفـی تشكیل شده باشند كه قبلاً تدریس شده اند.

- كلمات خارج از متن كتاب های درسی , از 20 درصد كل كلمات بیشتر نباشد.

- علاوه بر جملات موجود در كتاب های درسی , با استفاده از كلمات خوانده شده , جملات دیگری هم در نظر گرفته شوند . - در هر جلسه از كلماتی كه در جلسات قبلی برای دانش آموزان مشكل بوده اند نیز استفاده شود تا بتوان درجه پیشرفت شاگردان را اندازه گیری كرد.

ادامه نوشته

انواع روش هاي آموزش انشاء دردوره ي ابتدايي

1-تكميل قصه وخلاصه نويسي قصه :دراين روش معلّم قصه هايي را براي دانش آموزان مي خواند وفراگيران خلاصه آن رامي نويسند.يا معلّم يك قصه رادر جايي متوقف مي كندودراوج قصه از دانش آموزان مي خواهدبقيه داستان را بنويسنديا بتوانند به طور شفاهي بقيه داستان رابيان كنند.

2-تهيّه تابلو انشاءدر كلاس : براي اين روش معلّم در كلاس يك كاغذبرقي بزرگ خط كشي شده به طوري كه فراگيران بتوانندروي آن بنويسندو روي ديوارنصب مي كنند.از شاگردان مي خواهد هرروز صبح يابعد ازظهر كه به مدرسه مي آيند جمله ي زيبايي را كه از كسي شنيده اند،يادرجايي خوانده انديا احياناً خودشان جمله ا ي زيبا به ذهنشان رسيده،بنويسند.معلّم مجالي فراهم مي كند تا هر كس كه اين جملات را نوشته آن هارابسط بدهدبه گونه اي كه درهيئت يك نوشته در آيد.

3-پانتوميم :پانتوميم نوعي لال بازي است كه مفهوم را بوسيله حركت القا مي كند.اين روش براي بچّه ها بسيارخوشايند وزيباست چون يك فضاي بازي هم درست مي كند.دراين روش معلّم ازكسي مي خواهد واردكلاس بشود،يك پانتوميم اجرابكند وبعد بچّه هاآن پانتوميم رابنويسند.يا توسط يكي ازشاگردان پانتوميم اجرا وبقيّه در باره ي آن بنويسند.

ادامه نوشته

راهي ساده براي شروع انشا نويسي

1ـ ارائه موضوع انشا

2ـ طرح چند سؤال براي موضوع: شاگردان بايد با توجه به موضوع سؤالاتي طرح كنند و خود به آن ها پاسخ دهند. مثلا اگر درباره شخصيتي مي نويسند بايد چنين باشد: 1ـ او چه كسي است؟ 2ـ چه آثاري از او به جا مانده؟ 3ـ سال و محل تولد او؟ 4ـ كارهايي كه انجام داده؟ 5ـ سفرهايي كه رفته؟ 6ـ ...

3ـ تقدم و تأخر و پاسخ هايش

4ـ پيوستن منطقي جمله هايي كه در پاسخ سؤالات داده به طوري كه نه بتوان آن ها را از هم جدا كرد و نه نظم و ترتيب جمله ها را عوض كرد.

تذكر: براي حفظ انسجام جمله ها بايد از حروف ربط وابستگي يا ضمائر شخصي و اشاره اي، يا ديگر قواعد دستوري و نگارشي و نيز پاراگراف بندي استفاده كرد تا امكان جا به جايي جملات وجود نداشته باشد.

دانلود کتب ششم ابتدایی از سایت اداره کل چاپ و توزیع کتب درسی

آموزش قرآن

مطالعات اجتماعي
کتاب کار تفکر و پژوهش

فارسي (مهارت های خوانداری)

فارسي (مهارت های نوشتاري)

هديه هاي آسمان

رياضي

علوم تجربي

كتاب كارو فناوري

راهنمای نصب کلید و باز کردن فایلهای کتابهای درسی

راه های تشخیص موصوف و صفت از مضاف و مضاف الیه

الف) بعد از ترکیب ها علامت صفت تفضیلی « تر » میگذاریم ، اگر معنی داشت صفت و موصوف است ، ولی اگر معنی نداشت مضاف و مضافٌ اله است . مثال:

دیوار بلند -------- دیوار بلند تر : صفت و موصوف

دانشمند بزرگ -----دانشمند بزرگ تر : صفت و موصوف

کشور ایران ------- کشور ایران تر ( معنی ندارد ) مضاف و مضافٌ الیه

ب) بعد از کلمه ی اول علامت ویرگول می گذاریم و بعد از کلمه ی دوم فعل « است » قرار می دهیم .اگر معنی نداشته باشد مضاف و مضافٌ الیه است. با کلمه ی « این » در ابتدای جمله . مثال :

گل زیبا ------------- این گل، زیبا است . : صفت و موصوف

کتاب سبز ----------- این کتاب ، سبز است : صفت و موصوف

پایه ی میز --------- این پایه ، میز است ( معنی ندارد) مضاف و مضافٌ الیه

جدول فعالیت های نقاشی در پایه ی ششم

عنوان

فعالیت یاد گیری

نقاشی با موضوع معین

-        نقاشی از آداب و رسوم و فرهنگ ملی و محلی

-  نقاشی از حضور انسان در بناهای میراث فرهنگی

نقاشی برای قصه

نقاشی صحنه های مختلف قصه برای تهیه کتاب (فردی)

طراحی

طراحی ساده اشیاء و طبیعت از روی مدل واقعی

رنگ ها

ترکیب رنگ ها و ساختن طیف های مختلف از یک رنگ

 

فهرست پیشنهادی انتظارات معلم ضمن فعالیت آزمایش

1- وسایل را به کلاس آورده است.

2- در گروه به وظیفه ی خود عمل می کند.

3- در انجام آزمایش دقت وتوجه لازم را دارد.

4- در انجام آزمایش رعایت نکات ایمنی را می کند.

5- یادداشت برداری می کند .

6- وسایل را پس از آزمایش جمع می کند.

7- گزارش خودرا می نویسد.  

زاویه دید

زاویه دید یا زاویه روایت روشی است که نویسنده با آن مصالح و مواد داستان خود را به خواننده ارائه می کند و در واقع رابطه نویسنده با داستان را نشان می دهد. تقسیم بندي هاي مختلفی از لحاظ زاویه دید انجام شده است که یکی از این تقسیم بندي ها به شرح زیر است :

-1 من روایتی : من راوي نویسنده در حکم روایت کننده ي داستان است مانند چارلز دیکنز در دیوید کاپرفیلد

-2 داناي کل : گروه دوم داستان هایی است که از زاویه دید سوم شخص به داستان می نگرد و نویسنده رفتار و اعمال و گفتار شخصیّت هاي داستان را براي خواننده گزارش می دهد. نویسنده عقل کل داستان است و به خود اجازه می دهد که نسبت به هر چیزي نظر بدهد. مانند داستان» کلیدر « محمود دولت آبادي

-3 داناي کل محدود : در این شیوه نویسنده به خود حق نمی دهد که در قالب همه ي شخصیت هاي داستان برود بسیاري از رمان هاي مشهور معاصر از جمله پیرمرد و دریا اثرهمینگوي با چنین زاویه دیدي نگاشته شده اند. زاویه دید رمان »سو و شون «سیمین دانشور نیز چنین است.

ادامه نوشته

روش هایی برای تدریس بهتر

1-دانش آموز خود را بیشتر بشناسید.
اینكه یك معلم مطالب درسی را كاملا بلد باشد برای تدریس كفایت نمی‌كند بلكه یك معلم بایستی شناخت خوبی از استعدادها و تجارب گذشته و نیز نیاز‌های كسانی را كه می‌خواهد آموزش بدهد داشته باشد اولین نكته‌ای كه باید گفته شود این است كه موقعیت ما در حال حاضر چیست و قرار است به كجا برسیم توجه داشته باشیم كه رسیدن به مقصد بایستی باتفاق دانش‌آموز باشد.
2- زمانی كه معلم یك محیط امن برای فراگیران فراهم نماید فراگیران قادر به انجام ریسك هستند.
اگر معلم یك فضای مناسب برای دانش‌آموزان ایجاد نماید استعدادها و قابلیت‌های دانش‌آموزان شكوفا می‌گردد. بنابراین نگاه تحقیرآمیز به پاسخ‌های غلط نیز از سوی معلم عواقب بدی را بدنبال دارد زیرا قدرت بیان موضوعات و دیدگاه‌های آنان را كاهش می‌دهد لذا بایستی به تمامی عكس‌العمل‌ها اعم از درست یا غلط با نگاه احترام برخورد شود. اگر این فضا فراهم شود قدرت ریسك‌پذیری دانش‌آموزان افزایش و استعدادهای آنان شكوفا می‌گردد.
ادامه نوشته

درس آزاد را چگونه تدریس کنیم ؟

با توجه به این که در کتاب بخوانیم دو درس تحت عنوان درس آ زاد گنجانده شده است که پیشنهاد می شود موضوع درس را با توجه به فصل یا بخشی که تدریس می شود تعیین کنیم.

اهداف درس آ زاد : 1- پرورش قوه خلاقیت

2- مجالی جهت گریز از تمرکز گرایی وتوجه به فرهنگ بومی ومحلی

3- پاسخ به خلاء ها ونیازهای کتاب ( پاسخ به ای کاش های معلمان و....)

4- گشودن فضایی برای طرح دنیای دانش آموزان در کتاب درسی

5- فرصتی برای مشارکت معلم ودانش آموز

6- فرصتی برای یادگیری خانواده ها ومشارکت آنان در کتاب

ادامه نوشته

محتویات پوشه کار معلّم

كار پوشه معلم در برگيرنده‌ی موارد زير است:

طرح درس روزانه درس به درس + تمامي مراحل اجراي كار + تمامي مراحلي كه در يك درس بايد به اجرا در آيد،كه بايد شامل روش تدريس به طور كامل باشد كه از جمله آن مي‌توان به موارد زير اشاره کرد:

1- روش‌هاي ايجاد انگيزه مانند ذكر يك ضرب‌المثل يا يك دعاي زيبا يا شعر يا حديث، طرح شكل‌هاي مختلف مرتبط با مطالب متنوع درس همان روز

2- ذكر نكات كليدي درس

3-تقسيم‌بندي دانش‌آموزان به گروه‌هاي مختلف و نام‌گذاري هر يك به يك نام

4- ذكر مطالب پيش‌نياز كه طرح مجدد آنها ذهن مخاطب را جهت پذيرش مباحث نو مهيا مي‌سازد .

5-ارزشيابي

ادامه نوشته

راهبردهای حل مسئله(رسم شکل)

 

توجه کنیم که تبدیل مسأله به یک شکل تفهیم مسأله را تعمیق می کند اگر دانش آموز بتواند شکلی ساده از یک مسأله طراحی کند روند حل مسأله ساده خواهد شد. یک نگاه از صدبار شنیدن بهتر است ، شنیدن کی بود مانند دیدن یا چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است. می تواند مزیت استفاده از شکل ها و تصاویر نسبت به توضیحات کلامی و حتی نوشتاری را به خوبی بیان کند. مزیت استفاده از راهبرد رسم شکل برای مسایل مختلف در این است که در یک شکل، همه ی اطلاعات و ارتباطات می توانند به صورت کل نمایش داده شوند.

وقتی برای حل مساله ، یک شکل می کشیم، در واقع اطلاعات ارائه شده در صورت مساله را در قالب یک شکل سازمان دهی می کنیم

ادامه نوشته

طرز تهیه خاکبرگ

خاکبرگ که از پوسیده شدن موادی مانند دمبرگ درختان، چمن های قیچی شده و غیره حاصل می شود ارزش غذایی چندانی ندارد و تنها به منظور سبک و قابل نفوذ کردن خاک مورد استفاده قرار می گیرد. برای تهیه خاک برگ در فصل پائیز برگهای خشک درختانی که رگبرگهای ضخیم و خشن ندارند (مانند درختان میوه، افرا و نارون و …) را در محلی در روی سطح زمین یا در یک گودال بصورت یک لایه جمع آوری کرده پس از آنکه با آب پاشی رطوبت لازم را تامین کردند برای تسریع در پوسیده شدن آنها مقداری کود ازته مانند اوره بدان اضافه می کنند. سپس یک لایه دیگر برگ ریخته و با تکرار عمل آب پاشی و کودپاشی به انباشتن مقدار مورد نظر برگ می پردازند در اثر رشد و نمو باکتریها، برگها بتدریج پوسیده می شوند، معمولاً هر از چندی این توده را از هم می پاشند و دوباره در محل دیگری روی هم می ریزند این کار به منظور جلوگیری از ایجاد گرمای بیش از حد در درون توده که باکتریها را از بین می برد و هوا رسانی به باکتریهای موازی انجام میگیرد.
ادامه نوشته